حقیقت زشت

درد من تنها تنهایی نیست و توجه داشته باشید که: je pens , donc je suis

حقیقت زشت

درد من تنها تنهایی نیست و توجه داشته باشید که: je pens , donc je suis

کوروش

کمی درباره کوروش معروف به پدر ایران 

کوروش بزرگ که در زبانهای فرنگی به او سیروس گویند٬  هفتم آبان سال ١١٩٩ ایرانی برابر با ٢٩ اکتبر سال ٥٣٩ پیش از زایش مسیح به دنیا پدید آمد .نام کوروش در لغت به معنای خورشید است و او از تبار هخامنش است و نیز بنیانگذار پادشاهی هخامنشیان .

پدر ایران را در نزد غیر پارسیان القابی بس نیک است که از آن جمله میتوان به یهودیان اشاره کرد که او را مسیح پروردگار  می دانند و یا یونانیان که او را سرور و قانونگذار می دانند .

کوروش بزرگ را شهرت از آن جهت است که هر نکته در پادشاهی خود را با عقل می سنجید که نتیجه آن چیزی جز ارج نهادن به انسان نبود ٬ خواه خویش و قوم او بودند و یا مردمانی از سرزمینهای فتح شده بوسیله سربازانش !

نقطه عطف زندگی پدر ایران زمین ٬ فتح بابل است و پیامی که در آنجا داد و هرگز از یادها نرفت !

پیامی که برابری همه نوع بشر را در خود داشت . و دلیل جاودانه شدن این پیام که به صورت کتیبه ای درآمد نه باقی ماندن استوانه ای سنگیست بلکه سخندان این پیام است ! او یک چوپان نبود ٬ دانشمند و نویسنده و معلم و دانشجو نبود ! او پادشاه بزرگ و حاکم بر شرق و غرب در بیش از ۵۰۰ سال قبل از  میلاد بود . در زمانی که خرده شاهان ادعای خدایی می کردند او حق زیستن را برای همه یکسان میدانست با هر نژاد و تفکر و دین !  و نکته جالب دیگر اینکه پدر ایران از القاب دوری می جست ! و به کوروش شاه اکتفا می کرد .

اما پدر ایران  را همسری به نام کاساندان بود و قابل توجه خیلیها که کوروش اهل صیغه و تعدد زوجات نبود . آندو را دو پسر به نامهای کمبوجیه و بردیا و سه دختر به نامهای آتوسا ٬ رکسانا و آرتیستونه بود .

کوروش از نظر مذهبی پیرو دین زرتشت ( بهی) بود که شاید با جرات بتوان گفت بر خلاف اکثریت پادشاهان و زمامداران که از دین خود فاصله گرفتند و یا سوء استفاده کردند٬  او اشو زرتشت را در عرصه سیاست متجلی نمود  .

یادش مایه فخر ایران . Iran

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد